واژه نامه دوربین مداربسته

اصطلاحات پرکاربرد در سیستم های نظارت تصویری که ارزش دانستن دارند

سیستم های دوربین مداربسته یکی از اجزاء اصلی در سیستم های مدرن حفاظتی و امنیتی هستند. و همانند سیستم های اکسس کنترل یا همان کنترل تردد، یکی از ابزارهای مهم و قدرتمند برای تضمین امنیت خانه یا محل کار شما به حساب می آید و مانند چشم سوم خستگی ناپذیری به کمک شما می آیند.

اما همانقدر که این سیستم ها ارزشمند هستند سر در آوردن و بخاطر سپردن تمامی اصطلاحات و واژه های معمول در این صنعت میتواند خسته کننده و حتی گیج کننده باشد. بخصوص اگر اولین بار است که میخواهید این سیستم را راه اندازی کنید. اگر به دنبال منبع برای مطالعه تکمیلی و یادگیری اصلاحات پراستفاده در این خصوص هستید ما در اینجا واژه نامه ای برایتان گرد آورده ایم و واژه هایی که دانستن آنها میتواند به فهم بیشتر شما از این سیستم و در نتیجه انتخاب یک راهکار درست و کارآمد برای شما، کمک کند را در آن گنجانده ایم.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، کارشناسان دوربینه با سالها تخصص و تجربه در این صنعت، از طریق مشاوره آنلاین و تماس تلفنی آماده پاسخ گویی به شما در هر زمان هستند.

  • CCTV

مخفف closed circuit television، به معنی سیستمی متشکل از دوربین ها و دستگاه ضبط تصاویر و کابل کواکسیال یا شبکه است. یک سیستم کامل و closed به معنی غیرقابل نفوذ. برای تامین امنیت خانه، محل کار و تاسیسات شما است.

  • دوربین آنالوگ

از قدیمی ترین انواع دوربین مداربسته که در آن تصاویر دریافت شده توسط حسگر تصویر تقویت شده و به طور مستقیم به خروجی ارسال میشود. این نوع دوربین ها امروزه رفته رفته در حال از رده خارج شدن هستند و دوربین های AHD جایگزین آنها شده اند.

  • دوربین IP یا تحت شبکه

این نوع دوربین به یک شبکه IP متصل است و از طریق آن تصاویر را به با سرعت بالا به دستگاه ضبط میرساند.

  • دوربین داخلی یا Indoor

دوربین هایی مناسب برای محیط های سربسته که در معرض باران، گرد و خاک و رطوبت نیستند. این دوربین ها معمولا سبک تر و کوچکتر از انواع بیرونی هستند و اغلب به شکل کروی یا همان دام تولید میشوند.

  • دوربین بیرونی یا Outdoor

دوربین هایی مناسب برای استفاده در محیط های بیرونی که در مقابل گرد و غبار و باران و رطوبت مقاوم هستند و معمولا با استاندارد های IP66 یا IP67 شناخته میشوند.

  • دوربین های گردان یا PTZ

این دوربین ها معمولا بزرگ تر از دوربین های معمولی هستند و دارای موتوری برای چرخش در جهات افقی و عمودی هستند. این دوربین ها معمولا در فضاهای بزرگ و پر رفت و آمد نصب میشوند و به منظور استفاده نگهبان ها برای دنبال کردن و زوم کردن بر روی یک هدف خاص استفاده میشوند.

  • دستگاه ضبط تصاویر DVR یا NVR

ضبط تصاویر وظیفه اصلی هر سیستم دوربین مداربسته است. اگر سانحه ای اتفاق افتاد مرجع ما برای بازبینی تصاویر DVRها و NVRها هستند. تصاویر بر روی هارد درایوهایی با ظرفیت چندین ترابایت که در این دستگاه ها هستند ذخیره میشوند. DVRها برای ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ و NVRها برای دوربین های IP یا تحت شبکه استفاده میشوند.

  • Infrared یا IR

با استفاده از تکنولوژی آی آر دوربین ها قادر هستند در شرایط نوری سخت و حتی در تاریکی مطلق تصاویر با کیفیتی برای ما فراهم کنند. IR در دوربین ها مختلف با رنج های مختلف و تا فواصل ۱۰۰ متر هم موجود هستند.

  • مگاپیکسل

واحد اندازه گیری دیجیتال و به معنی یک میلیون پیکسل میباشد. این اندازه ماکزیمم رزلوشنی که یک دوربین میتواند به آن دست پیدا کند را بیان میکند. هر چه مگاپیکسل بالاتر باشد تصویر بزرگتر و واضح تر خواهد بود.

  • لنز ثابت یا Fixed

یکی از انواع لنز دوربین که امکان تغییر فاصله کانونی در آن وجود ندارد و همیشه تصویری با یک زوم ثابت خواهیم داشت.

  • لنز متغیر یا Varifocal

در این نوع لنز امکان تغییر زوم و فوکوس وجود دارد و میتوانیم با توجه به نیاز تصویری فضای بزرگتر با جزئیات کمتر یا یک فضای محدود تر اما با جزئیات بیشتر را پوشش دهیم.

  • دوربین Day/Night

این دوربین ها بدون داشتن IR امکان ارائه تصاویر قابل قبول در نور کم را دارند. این قابلیت توسط سنسورهای بسیار حساس این دوربین ها امکان پذیر شده است.

  • Back Light Compensator یا BLC

این قابلیت در دوربین ها بطور اتوماتیک تصاویر را برحسب روشن ترین نور تصویر تنظیم میکند تا قسمت های سایه نیز به خوبی قابل تشخیص باشند.

  • WDR

مخفف wide dynamic ranges تکنولوژی ای است که در اغلب دوربین های پیشرفته امروزی وجود دارد و زمانی که محیط های سایه و نورانی در زاویه دید دوربین قرار داشته باشند با تنظیم و متعادلسازی نور تصویری واضح هم از محیط سایه و هم نورانی به دست میدهد. بعنوان مثالی در این رابطه میتوانیم دوربینی را تصور کنیم که در مقابل یک پنجره قرار دارد که در طول روز بیرون پنجره نورانی و داخل کم نور تر است که با استفاده از این تکنولوژی تصویری واضح هم از بیرون پنجره و هم از فضای داخل خواهیم داشت.

  • زاویه دید یا Angle of View

زاویه دید به حد زاویه ای که یک دوربین مداربسته میتواند تصاویر را در خود جای دهد اشاره میکند. دوربینی با زاویه دید گسترده یا Wide برای دیدن تصاویر اشیاء نزدیک ایده آل هستند و دوربین های با زاویه دید کمتر یا Narrow-angle برای فوکوس بر روی اشیاء دورتر مناسب هستند.

  • عمق تصویر یا Depth of Field

این پارامتر محدوده ای که یک دوربین مداربسته میتواند در آن بر روی تصاویر فوکوس مناسب داشته باشد را مشخص میکند.

  • فاصله کانونی یا Focal Length

فاصله بین مرکز لنز دوربین تا سنسور تصویر. هر چه این عدد کمتر باشد تصویر گسترده تر با بزرگنمایی کمتر و هر چه بیشتر باشد به معنی تصویر بسته تر با بزرگنمایی بیشتر است.

  • لنز Auto-Iris

این نوع دوربین ها بصورت خودکار دریچه ورودی نور را برای ورود کم یا زیاد نور بسته به شرایط محیطی تنظیم میکنند. این قابلیت به تولید تصاویر با کیفیت تر کمک میکند.

  • سنسور تصویر CCD

یک سنسور دریافت تصویر که به شدت به نور حساس است و دوربین های مداربسته را قادر میسازد که در شریط نور بسیار کم هم قادر به ضبط تصاویر باشند.

  • Iris

ورودی یا دیافراگم دوربین که نور پیش از رسیدن به لنز از آن عبور میکند.

  • Lux

واحد اندازه گیری نور که در دوربین های مداربسته نشان میدهد که این دوربین برای جمع آوری نور چقدر کارایی دارد. دوربین با لوکس کمتر از دوربینی که این عدد در آن بزرگتر است در شرایط نور کم قابلیت بهتری خواهد داشت.

  • On-Screen Display یا منوی OSD

منویی که بر روی تصویر بک دوربین ظاهر میشود و برای انجام تنظیمات برای گرفتن بهترین تصویر و سایر تنظیمات از آن استفاده میشود.

  • Motion Detection

زمانی که بر روی یک دوربین فعال میشود این امکان را میدهد که در صورتی که در تصویر حرکت در سطح معینی مشاهده شد آنگاه دستگاه ضبط شروع به ضبط تصاویر کند. این قابلیت امکان فعال کردن آلارم را هم دارد که میتواند برای کنترل تردد و یا فعال کردن روشنایی یا آژیر هشدار استفاده شود.

  • سوکت BNC

یک کانکتور سرنیزه مانند که برای کابل های کواکسیال استفاده میشود و معمولا در دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار میگیرد.

  • کابل کواکسیال

نوعی کابل هم محور با یک مغزی رسانا که با پوششی نارسانا محصور شده است. روی آن توسط یک لایه رسانای بافته شده پوشیده شده است. هدف این لایه دوم جلوگیری از نفوذ نویز محیط اطراف کابل میباشد.

  • کابل شبکه Cat5 / Cat6

این نوع کابل در دوربین های مداربسته IP برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا استفاده میشوند. این کابل ها میتوانند دیتا را سرعت بیش از ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه منتقل کنند.

مشاوره آنلاین